Page 32 - aarsmelding
P. 32
Oppnådde resultater i 2014
Innføring av hverdagsrehabilitering som arbeidsmetode:
· Hverdagsrehabilitering innført og venstreforskyvning av tjenestetilbudet igangsatt. Opplæring
gjennomført, men tilbudet må videreutvikles.
Styrke demensomsorgen
· Pårørendeskole og samtalegrupper gjennomført, etablert studiegruppe Demensomsorgens ABC,
opprettet demenskoordinator, utvidet dagtilbud til hjemmeboende personer med demens.
· Prosjekt
God kvalitet i dokumentasjon og journalføring:
· Gjennomført kurs i sykepleiedokumentasjonen for å sikre god kvalitet i observasjon, behandling, pleie
og omsorg til den enkelte pasient.
· Videreføring av Visma Profil som dokumentasjonssystem.
· Veiledning/undervisning på sykepleiedokumentasjon.
· Veiledning i daglig bruk av Visma Profil av superbrukere/systemansvarlig.
· Oppfølging av kvaliteten på sykepleiedokumentasjonen av avdelingsleder.
· Sykepleiedokumentasjon som tema i sykepleiermøter, hjelpepleier-/omsorgsarbeidermøter,
personalmøter og i andre aktuelle fora.
· Mobil omsorg innført i hjemmesykepleien (bruk av iPad: for bedre samhandling, effektivisering og
kvalitet, styrker pasientsikkerheten, alltid tilgang til oppdatert pasientjournal).
Velferdsteknologi:
· Nødvendig utstyr har til en viss grad blitt tatt i bruk, men tilbudet må breddes videre ut.
Tjenestekvalitet:
Ettersom over 80 % av sykehjemsbeboere på landsbasis regnes å ha en demensdiagnose har prosjektet utbygging
og ombygging av Iveland bygdeheim hatt et stort fokus i 2014. Det jobbes med å styrke demensomsorgen og til
dette trenger man bl.a bygningsmasser som imøtekommer behovene.
De få undersøkelser som er gjort av omsorgstjenestenes virksomhet gir gode indikasjoner på at de har sin styrke
på sine grunnleggende oppgaver innenfor behandling og pleie. Tjenestene kommer imidlertid ofte seint inn og er
ikke like gode på å ivareta forebyggende virksomhet, opptrening, rehabilitering, fysisk, sosial og kulturell
aktivitet. Mye tyder også på at dette bildet er forsterket de seneste årene (Meld. St. 29, Morgendagens
omsorg,1.2.2 Omsorgstjenestens utfordringer).
Et viktig tiltak vil være å jobbe for en holdningsendring i befolkningen og helsetjenesten fra behandling- og
kompenserende kultur til mestringskultur. Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering vil være viktige grep her,
men også helsefremmende hjemmebesøk. Sistnevnte planlegges oppstart våren 2015.
32
Innføring av hverdagsrehabilitering som arbeidsmetode:
· Hverdagsrehabilitering innført og venstreforskyvning av tjenestetilbudet igangsatt. Opplæring
gjennomført, men tilbudet må videreutvikles.
Styrke demensomsorgen
· Pårørendeskole og samtalegrupper gjennomført, etablert studiegruppe Demensomsorgens ABC,
opprettet demenskoordinator, utvidet dagtilbud til hjemmeboende personer med demens.
· Prosjekt
God kvalitet i dokumentasjon og journalføring:
· Gjennomført kurs i sykepleiedokumentasjonen for å sikre god kvalitet i observasjon, behandling, pleie
og omsorg til den enkelte pasient.
· Videreføring av Visma Profil som dokumentasjonssystem.
· Veiledning/undervisning på sykepleiedokumentasjon.
· Veiledning i daglig bruk av Visma Profil av superbrukere/systemansvarlig.
· Oppfølging av kvaliteten på sykepleiedokumentasjonen av avdelingsleder.
· Sykepleiedokumentasjon som tema i sykepleiermøter, hjelpepleier-/omsorgsarbeidermøter,
personalmøter og i andre aktuelle fora.
· Mobil omsorg innført i hjemmesykepleien (bruk av iPad: for bedre samhandling, effektivisering og
kvalitet, styrker pasientsikkerheten, alltid tilgang til oppdatert pasientjournal).
Velferdsteknologi:
· Nødvendig utstyr har til en viss grad blitt tatt i bruk, men tilbudet må breddes videre ut.
Tjenestekvalitet:
Ettersom over 80 % av sykehjemsbeboere på landsbasis regnes å ha en demensdiagnose har prosjektet utbygging
og ombygging av Iveland bygdeheim hatt et stort fokus i 2014. Det jobbes med å styrke demensomsorgen og til
dette trenger man bl.a bygningsmasser som imøtekommer behovene.
De få undersøkelser som er gjort av omsorgstjenestenes virksomhet gir gode indikasjoner på at de har sin styrke
på sine grunnleggende oppgaver innenfor behandling og pleie. Tjenestene kommer imidlertid ofte seint inn og er
ikke like gode på å ivareta forebyggende virksomhet, opptrening, rehabilitering, fysisk, sosial og kulturell
aktivitet. Mye tyder også på at dette bildet er forsterket de seneste årene (Meld. St. 29, Morgendagens
omsorg,1.2.2 Omsorgstjenestens utfordringer).
Et viktig tiltak vil være å jobbe for en holdningsendring i befolkningen og helsetjenesten fra behandling- og
kompenserende kultur til mestringskultur. Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering vil være viktige grep her,
men også helsefremmende hjemmebesøk. Sistnevnte planlegges oppstart våren 2015.
32