Page 12 - aarsmelding
P. 12
DEL 4 – Økonomiske nøkkeltall og hovedtallsanalyse
Denne delen av årsmeldingen gir en kortfattet presentasjon av kommunens økonomiske nøkkeltall for 2014. Det
fullstendige årsregnskapet er i et eget dokument med alle tabeller og noter.
Iveland kommune leverer et tilfredsstillende resultat for 2014. Netto driftsresultatet er på 5,0 mill. kr, tilsvarende
3,8% av kommunens driftsinntekter. Netto finansresultatet utgjør 6,0 mill. kr. Det ble et regnskapsmessig mindre
forbruk på 3,6 mill. kr, som tilsvarer 2,7% av brutto driftsinntekter. Bruttoresultatet er negativt med 4,5%. Det
må jobbes for å få et positivt bruttoresultat.
Kommunens regnskap skal belastes med en pensjonspremie som er beregnet ut fra gjennomsnittlig lønns- og
grunnbeløp vekst de siste 10 årene. Differansen mellom det en faktisk har innbetalt og den beregnede kostnaden
kalles premieavvik. Dette avviket skal føres i regnskapet enten det kommende året, eller fordeles over 7 år fra
2014. Premieavvik og amortisering av premieavvik gir en netto inntekt i 2014 på kr 529.627,- . Det kan
forventes økte pensjonskostnader i årene som kommer på grunn av økt levealder.
Inntektene gjennom året har ført til endring fra regulert budsjett. Endringen er på om lag 10 mill. kr og kommer i
hovedsak av overføringer med krav om motytelser, andre statstilskudd og direkte og indirekte skatter.
Budsjettregulering i enhetsrammene er foretatt i tertial`ene for varslede mer- og mindreforbruk. Det gir et
mindreforbruk til regulert budsjett på 3,6 mill. kr. Mindreforbruket skyldes mindre utgifter til lønns- og
pensjonsreserve enn avsatt samt lavere driftsutgifter innenfor flere enheter.
Tabellen nedenfor viser enhetsrammenes fordelingsandel av netto driftsutgifter.
Politisk: 2 495
Rådmann: 2 665
Økonomi: 2 725
Servicetorget: 6 543
Oppvekst: 5 030
Iveland skole: 16 564
Vops: 7 039
Skaiå bhg: 10 433
PLO: 20 314
NAV: 4 513
Helsa: 5 886
Kultur: 1 923
D&U: 15 243
Lønn/Pensjon: 3 611
Driftsregnskapet
Regnskapsskjema 1A viser kommunens inntekter, hva som er til fordeling og differansen, og 1B hva de enkelte
enhetene har oppnådd som regnskapsresultat men sier ikke noe om hvorfor resultatet ble som det framkommer
her. Se videre under del 6 hvor den enkelte enhet kommenterer sitt resultat.
12
Denne delen av årsmeldingen gir en kortfattet presentasjon av kommunens økonomiske nøkkeltall for 2014. Det
fullstendige årsregnskapet er i et eget dokument med alle tabeller og noter.
Iveland kommune leverer et tilfredsstillende resultat for 2014. Netto driftsresultatet er på 5,0 mill. kr, tilsvarende
3,8% av kommunens driftsinntekter. Netto finansresultatet utgjør 6,0 mill. kr. Det ble et regnskapsmessig mindre
forbruk på 3,6 mill. kr, som tilsvarer 2,7% av brutto driftsinntekter. Bruttoresultatet er negativt med 4,5%. Det
må jobbes for å få et positivt bruttoresultat.
Kommunens regnskap skal belastes med en pensjonspremie som er beregnet ut fra gjennomsnittlig lønns- og
grunnbeløp vekst de siste 10 årene. Differansen mellom det en faktisk har innbetalt og den beregnede kostnaden
kalles premieavvik. Dette avviket skal føres i regnskapet enten det kommende året, eller fordeles over 7 år fra
2014. Premieavvik og amortisering av premieavvik gir en netto inntekt i 2014 på kr 529.627,- . Det kan
forventes økte pensjonskostnader i årene som kommer på grunn av økt levealder.
Inntektene gjennom året har ført til endring fra regulert budsjett. Endringen er på om lag 10 mill. kr og kommer i
hovedsak av overføringer med krav om motytelser, andre statstilskudd og direkte og indirekte skatter.
Budsjettregulering i enhetsrammene er foretatt i tertial`ene for varslede mer- og mindreforbruk. Det gir et
mindreforbruk til regulert budsjett på 3,6 mill. kr. Mindreforbruket skyldes mindre utgifter til lønns- og
pensjonsreserve enn avsatt samt lavere driftsutgifter innenfor flere enheter.
Tabellen nedenfor viser enhetsrammenes fordelingsandel av netto driftsutgifter.
Politisk: 2 495
Rådmann: 2 665
Økonomi: 2 725
Servicetorget: 6 543
Oppvekst: 5 030
Iveland skole: 16 564
Vops: 7 039
Skaiå bhg: 10 433
PLO: 20 314
NAV: 4 513
Helsa: 5 886
Kultur: 1 923
D&U: 15 243
Lønn/Pensjon: 3 611
Driftsregnskapet
Regnskapsskjema 1A viser kommunens inntekter, hva som er til fordeling og differansen, og 1B hva de enkelte
enhetene har oppnådd som regnskapsresultat men sier ikke noe om hvorfor resultatet ble som det framkommer
her. Se videre under del 6 hvor den enkelte enhet kommenterer sitt resultat.
12